Andrén: Sänk de mest skadliga skatterna först

by

Fyra frågor till Gunnar Andrén, Stocksund, en av de sex ledamöter som folkpartiväljarna valde in från Stockholms län.

 Du ansvarar för skattefrågorna för FP i riksdagen. Vilka skatter bör sänkas?

– Jag gör den bedömningen att regeringen just nu gjort, vad gäller volymen, de skattesänkningar som behövs av nationalräkenskapsskäl. Det går bra för Sverige. Men som du vet sedan länge säger jag alltid som så att vi skall sänka de mest skadliga skatterna först och mest. Och det innebär att jag inte, som regeringen, väljer att sänka t.ex. restaurangmomsen eller tjänstemomsen utan skatten på arbete, i första hand nu arbetsgivareavgifter. Vi får se hur det blir. Sedan tror jag att vi under mandatperioden måste se över hela energibeskattningen, det betänkande som kom 2003 från den så kallade Sned-kommitéen, skattenedsättningskomittéen och där vår egen Ulf Keijer, professor vid Tekniska högskolan var folkpartiets ledamot, har legat till sig i byrålådorna tillräckligt länge nu för att tas fram och dammas av.

 

Vilken är din vision för Stockholmsregionen?

– Att vi kan bereda fler plats att bo här utan att miljön förstörs. Vilket innebär en sak fram allt annat: En jättelik satsning på att bygga ut tunnelbanan. Den är ju helt bortglömd i Cederschiöldsöverenskommelsen. Det är ju stolligt! Men jag ger inte upp!

 

Vilka frågor i Stockholmsregionen vill du driva särskilt?

– Jag tror att vi skall fortsätta vara stolta över vår stolta stad, att våga säga att den utan att behöva särskild politik måste anpassas efter den särart som varje huvudstad blir. Vi skall satsa på att enskild företagsamhet etablerar sig här i än högre grad, att vi bygger vidare på kunskap och utbildning, kvalificerad sådan. 2050 – jag skrev en motion om det häromåret – skall Stockholm vara en ledande region inom en rad områden. Där kommer jag att upprepa min Nobelmotion i år – vi behöver en Alfred Nobel-anläggning i absolut världsklass i centrala Stockholm. Det finns inget som är så viktigt för Stockholm och Sverige som detta.

 

Med litet perspektiv på valet, vad tycker du om valrörelsen 2010?

– Den var i huvudsak bra, även om partiledarna dominerade, särskilt i radio och TV, så att alla andra kandidater och frågor kom att hamna i medieskugga.

– Du borde frågat vad jag tror om 2014 också! Jo, det skall jag säga på den fråga du inte ställde: Nya stora liberala framgångar ligger framför oss – folkpartiet har alltid framtidens idéer och det är tur att de andra partierna stjäl så friskt från oss, för annars går det illa för Sverige. Stjäl mer! Fortare! Jag lovar: Vi har alltid nya förslag som kan stjälas de också.

 

Läs Gunnar Andréns blogg här


