Mer om tunnelbana till Täby

by

Klicka på affischen för att se annonsen i Mitt-i tidningarna.

Kampanjen för tunnelbana till Täby och Roslagsbanan till Arlanda och Rimbo fortsätter  med annonser i Mitt i-tidningarna i Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker.

3 svar to “Mer om tunnelbana till Täby”

  1. Richard Says:

    Ett lysande initiativ Folkpartiet! Jag menar dock att det är en bättre utväxling på skattepengarna att satsa de återstående budgeterade 6 miljarderna för projekt Roslagsbanan till en snabbare/tidigare utbyggnad av T-banan. Kostnadsberäkningen uppgick för ett par år sedan till 8 miljarder för projekt Roslagsbanan med trots allt en ganska begränsad kapacitet vid färdigställandet. Banverket pekar på totalkostnad om 11 miljarder för T-bana från Odenplan över Solna till Mörby/Täby/Arninge, och då ihopknuten med Röda linjen. Kapaciteten mångdubbelt högre, och med en betydligt högre kollektivtrafikandel, dvs fler väljer T-bana framför bilen till skillnad från Roslagsbanan.

  2. Mats Hasselgren Says:

    Beslut om delar av upprustningen av Roslagsbanan är taget och en upprustning behövs hur som helst. Roslagsbanan får dra ett tungt lass fram till dess att större förstärkningar kan ske. Upprustning av banan är också en förutsättning för en utbyggnad till Arlanda, och detta borde ha och har hög prioritet.

    Beslut om tunnelbanan borde ha tagits för länge sedan och på ett framsynt sätt skulle Roslagsbanan och T-bana kunnat komplettera varandra. Nu måste vi ha ökad kapacitet från Roslagsbanan och så fort som det går planera för tunnelbana.

  3. Robin Steenhouwer Says:

    Detta skulle utan tvekan kunna få mig att lägga min röst på Folkpartiet till nästa val! Jag tycker att järnvägssatsningar borde vara en prio 1 i nordsektorn.
    Roslagsbanan är en fantastisk banan, men upprustning krävs på de befintliga vagnarna (vilket är på gång), nya vagnar måste köpas in och mer dubbelspår måste byggas.
    Tunnelbanan till Täby C skulle vara en perfekt avbelastning på Roslagsbanan med tanke på att resandeutbytet i exempelvis Täby Centrum är på gränsen till för hög och det lär inte bli mindre pga den omfattande ombyggnaden som sker nu i Täby Centrum med fler butiker, större centrum och fler bostäder. Också med tanke på att tågen ofta är proppfulla med folk som ska till och från Åkersberga!

    Den nya linjen mellan Molnby (Vallentuna) och Arlanda bör det egentligen inte finnas några som helst tveksamheter i att bygga. Skulle den byggas så skulle det vara det absolut mest effektiva färdmedlet mellan Vallentuna och Arlanda. Även för alla som bor i Täby skulle det korta restiden avsevärt!!
    Idag om man skulle åka kollektivt från Vallentuna till Arlanda så skulle det i bästa fall ta ca 35-40 minuter, resa med bil ca 25 minuter och Roslagsbanan till Arlanda ca 15 minuter.

    Eftersom att de kommer att införa en typ av trängselskatt till Arlanda så bör inte valet vara så svårt om Roslagsbanan finns som alternativ!

Kommentarer inaktiverade.


%d bloggare gillar detta: