Med sociala medier kan vi nå ”alla andra”

by
Nikoletta Jozsa

Nikoletta Jozsa
nicki.jozsa@hotmail.com
Foto: Magnus Hartman

Jag har sedan valet talat mig hes om vikten av sociala medier. Hur viktigt det är att vi syns, hörs och är närvarande på sociala medier. Minst lika viktigt är det att vi visar vår personlighet. Visar att vi är människor, som alla andra. De sociala mediernas kraft och möjlighet till att påverka växer enormt och troligtvis  kommer de sociala medierna spela en stor roll i valet 2014.

Det är viktigt att börja redan nu för att bygga upp en plattform inför valet. Via de sociala medierna får vi ut vår politik och kan kommunicera med människor, även med dem som vi annars inte når så lätt (unga, småbarnsföräldrar med flera).

Frågan vi ska ställa oss är då är vilka vi vill nå? Jag menar att vi vill nå ”alla andra”. Alla som inte är politiker. Jag vågar gå så långt som att påstå att vi måste vara personliga och bjuda på oss själva för att nå ut till ”alla andra”. Gudrun gick på rejv och Erik Ullenhag flyttar sitt kontor till Tensta.

Jan Björklund får oss att känna medmänsklighet med socialrealistiska inslag i sina tal. Mänsklighet. Kan vi uppnå detta på de sociala medierna? Självklart kan vi det! Ett av de mest uppskattade inläggen jag gjort på Facebook var den om mina barns nattvanor:

”4-åringen väcker mig och berättar att han inte kan sova för att det är en elefant i hans säng. Detta förstår jag förstås,  elefanter är jättestora och han har ju bara en barnsäng, så han får komma upp i vår säng. Det visar sig tyvärr att vi har ett igelkott-problem i vår säng. De har invaderat och de sticks. Som den otroligt förstående mamman jag är jagar jag bort alla igelkottar med sånger och liknande. Resultatet är att alla nu sover, 4-åringen också, och jag ligger vaken och tänker på elefanter och igelkottar….”

Många som läste detta, gillade och kommenterade såg plötsligt det mänskliga bakom politikern. De såg att även jag har jobbiga nätter och fantasifulla barn. Så när jag några dagar senare släppte en politisk nyhet på de sociala medierna så blev även detta en av de mest uppskattade nyheterna:

”Folkpartiet i Järfälla har initierat och fått igenom 30-timmar på förskolan för barn till föräldralediga.”

Detta inlägg gav oss besöksrekord på vår blogg fpjarfalla.se. Många som jag inte kände spred denna nyhet vidare, trots att den har en så tydlig partitillhörighet. Jag menar att vi måste våga visa lite vardag och personlighet på de sociala medierna. Visa lite mänsklighet. Om ni skrattar med mig när jag berättar om mina barns lustigheter bidrar det till att ni tar er tid att läsa när jag berättar om min politik.

Så låt oss göra en deal: Ni läser om mina barns lustigheter men också om min politik så lovar jag att jag ska titta på bilder på era fantastiska barn, era söta katter och era super- goda middagar. Men jag lovar också att läsa era politiska inlägg.

Veckans utmaning: Jag utmanar er alla att fylla mitt Facebook-flöde med bilder på era perfekt tillagade (eller totalt misslyckade) middagar. Min mejladress för facebook är: nicki.jozsa@hotmail.com

Nikoletta Jozsa
Vice gruppledare för Folkpartiet i Järfälla
En av grundarna av www.fpjarfalla.se


